Stel ervaringsdeskundigen de vraag hoe ze investeren in hun gezin en tegelijkertijd in hun carrière en ze zullen antwoorden met: ”structuur”. Ik vroeg 5 vrouwen die allemaal een gezin hebben, maar tegelijkertijd graag hogerop komen op de zakelijke ladder, hoe ze dit voor mekaar proberen te boksen. Deze antwoorden hadden ze allemaal gemeen: zelfdiscipline en een goede structuur.

Hoe kun je investeren in je gezin en tegelijkertijd in je carrière?

Structuur, dus. En deze vijf:

#1 Begin rustig

Het blijkt het beste te zijn om bij het starten van een bedrijf niet meteen 40 – 50 uur per week te gaan werken. Dit is natuurlijk afhankelijk van het werk dat je doet. Mijn man bijvoorbeeld, werkt momenteel 6 dagen in de week van vroeg tot laat. Hij is pas ZZP’er geworden en komt om in het werk, wat natuurlijk heel goed is! Hij werkt in de timmerbranche en hoeft geen klantenkring op te bouwen, daarom is hij even een uitzondering op de regel. In principe is het wijsheid om dus niet meteen vol al je uren in je werk te stoppen, maar te beginnen met een aantal uren wat goed voelt en waar je goed je gezin mee kunt combineren. Begin je namelijk wel met die 40 – 50 uurtjes, ga je te hoge verwachtingen stellen aan jezelf en zul oje merken dat de druk steeds hoger wordt. Dat betekent: is snel niet meer leuk. En je wordt moe. En dan ben je geen leuke mama meer, na een tijdje. Da’s niet de bedoeling, natuurlijk. Beter voeg je elke keer een paar uren toe aan je werkweek, als je kids bijvoorbeeld naar de kinderopvang of naar school zijn.

#2 Motiveer jezelf door het grotere plaatje te zien

Natuurlijk moet je voor jezelf, voordat je een bedrijf start of besluit voor een baas aan het werk te gaan, bedenken hoe jouw “grotere plaatje” eruit ziet. Daar wil je immers naartoe werken. Hoe wil je dat je leven eruit ziet over 20 jaar? Of over 10? Of over 5 jaar? Dat maakt de boel een heel stuk helderder voor je. Je behoudt door dit grotere plaatje je motivitatie. Teren op dagelijkse activiteiten geeft wel éven motivatie, maar op de langere termijn heb je toch echt dit plaatje nodig.

#3 Ga ”tijd blokken”

Alle bovenstaande powerchicks a.k.a. working moms maken gebruik van planners en journals om hun tijd in te plannen en te blokken. Zo maak je maximaal gebruik van je tijd en verhoog je je productiviteit. Wanneer je ergens tijd voor blokt, of dat nou werk- of familiegerelateerd is, houd je dan ook alleen daar mee bezig en laat je niet afleiden door andere punten die je nog moet doen. Focus is key!

Wanneer je hebt besloten wat je goals en prioriteiten zijn, je plant die goed in en je staat er volledig achter, hoef je nooit te twijfelen over het feit dat je misschien ergens anders had moeten zijn!

investeren

#4 Wis de gewoonte van het ’s ochtends op je telefoon kijken

Het eerste wat je doet ’s ochtends: telefoon checken. Ik zet tegenwoordig mijn telefoon een uur voordat ik ga slapen op de Vliegtuigstand en haal ‘m daar pas weer vanaf als ik een uur wakker ben en gedoucht en gegeten heb. Even rustig opstarten zonder al die prikkels van o.a. social media enzovoorts. De ambitieuze mama’s die ik de vraag stelde hoe ze hun gezin combineren met het investeren in hun carrière, gaven aan dat dit ’s ochtends voor hen ook een goed idee zou zijn. Op die manier kun je rustig je kinderen aandacht geven, jezelf opkalefateren en je dan rustig richten op je werk.

#5 Focus op 3 prioriteiten tegelijk

Wat betreft dat grotere plaatje: daar komt dan natuurlijk ook bij kijken dat je prioriteiten moet gaan stellen. Houd het bij 3 prioriteiten per tijdsvak, bijvoorbeeld per week of per maand. Heb je het gevoel dat je een beetje bedolven raakt onder alle dingen die je nog wilt doen op zowel privé als zakelijk gebied, dan heb je teveel prioriteiten voor jezelf ingevuld en wordt de druk uiteraard snel te hoog. Investeren wordt dan moeilijk. Bedenk heel goed wat voor jou in dat bepaalde tijdsvak het belangrijkst is en brei daar je prioriteiten aan vast.

Heb je wat aan deze tips? Hoe deal jij ermee? Let’s help each other!

39 thoughts on “INVESTEREN IN JE GEZIN EN TEGELIJKERTIJD CARRIÈRE MAKEN?

  1. Cassandra zegt:

    Hier was het de laatste weken weer ff chaos, dat heb ik meestal aan het einde van het jaar. Maar heb nu mijn Passion Planner binnen en ben alweer druk met de doelen uitwerken en de planningen rond maken voor het nieuwe jaar, daar krijg ik toch altijd wel een boost van

  2. Denise zegt:

    Ik vind het heel lastig, juist die structuur! Ik ben single parent en zzp’er en de structuur is regelmatig ver te zoeken. Als de kinderen er zijn werk ik onder schooltijd en soms ’s avonds laat nog en als ze er niet zijn maak enorm lange dagen van vaak wel 10 uur. Werken met de kinderen om me heen lukt echt niet. Ik heb geen werkkamer en zij geen aparte slaapkamer, dus dan is het gewoon echt te druk in huis.
    Prioriteiten stellen blijf ik ook lastig vinden. Soms lijkt alles prioriteit te hebben, maar nu ik hier reageer besef ik dat blogs van anderen lezen dus géén prioriteit had, terwijl ik het wel heel druk heb… 😉

  3. Fleur zegt:

    Helaas heeft elke dag maar 24 uur, want ik zou er vaak wel wat meer kunnen gebruiken. Voordeel is dat mijn kinderen al wat ouder zijn en dus overdag naar school zijn en zich thuis ook grotendeels zelf kunnen vermaken. Ik probeer dan ook te werken in blokken en mij niet teveel te laten afleiden door mijn mobiele telefoon. Maar het is zeker nog een puntje waar in het nieuwe jaar aan gewerkt kan worden

  4. Aniek zegt:

    Ik heb geen kinderen, maar vind de tips ook fijn. Ik ga dit jaar eens proberen wat minder snel op mijn telefoon te kijken ’s ochtends. Dat kan heus wel een uurtje wachten.

  5. Kimberley van den Helder zegt:

    Soms is het heel lastig. Ik heb een hoge functie in een bedrijf, plus geef ook nog buitenworkouts en run een blog. Veel werk. Ik heb afscheid genomen van een van de zaken. Het was moeilijk te combineren, maar wel enorm leuk! Maar als het teveel wordt, moet je keuzes maken.

  6. Lisanne zegt:

    Super handige tips en ik sluit me er helemaal bij aan! Ik studeer deeltijd twee avonden per week, werk vier dagen, heb een gezin van vier en ook nog een blog. Het grote plaatje voor de motivatie is absoluut mijn grootste drijfveer!

  7. Grace zegt:

    Zelf probeer ik ook steeds meer structuur te krijgen in mijn leven, maar ik vind dat nog best moeilijk. Misschien ga ik dat tijd blokken eens proberen. Kijken of dat werkt om meer in evenwicht te raken. Want nu merk ik dat ik toch vaak de wasjes aan het draaien ben in plaats van te werken.

  8. Heleen Schrijvershof zegt:

    Heel herkenbaar inderdaad. Voor mij werkt structuur ook heel goed en ik moet juist zeggen dat een kind hebben daar juist voor gezorgd heeft: je moet wel.
    Ik moet om half 9 op het schoolplein staan en ’s middags weer. Tussen die tijd moet ik dus alles doen en ’s avonds mag ik van mezelf na 9 uur niet meer werken. Voor mij werkt die duidelijke grenzen die ik heb, doordat ik een kind heb, juist heel erg goed. Het moet dus daardoor, maar het werkt (meestal) ook juist daardoor heel goed

  9. Debby zegt:

    De combinatie gezin en carrière lijkt mij geen gemakkelijke oefening. Om deze reden werk ik nu aan mijn carrière en stel ik een gezin nog wat uit. Maar binnen enkele jaren heb ik natuurlijk dezelfde dilemma’s vrees ik 🙂

  10. Eke zegt:

    Ik moet eerlijk bekennen dat het echt even mijn moment van wakker worden is door op mijn telefoon te kijken. Maximaal een half uurtje en daarna heb ik genoeg kracht (vooral in mijn tergende ochtendhumeur) om mijn zoon wakker te maken.

    Wel heb ik enorm gestruggled (zonder dat ik het doorhad) met de balans werk (en dan heb ik niet eens een carierre maar een suffe kantoorbaan) en prive na het krijgen van een kind. Daar kwam ik veel te laat achter en een burn out en later oververmoeidheid achteraan.

    Ik ben er achter gekomen dat ik niet alles zelf hoef te doen en ben samen met mijn man gaan zitten wie wat gaat doen op de momenten die bij mij stress opleveren. Na de komst van onze tweede wil ik daar extra op letten en ook de tijd voor nemen om goed de balans te vinden.

  11. tamara zegt:

    Handige tips ik moet hier nog een goede weg in vinden met mijn bloggen. Ik heb mijn vaste blogdagen op dinsdag, donderdag en zaterdag die staan standaard ingepland om 09.00 dus wanneer die online gaat wil ik altijd gelijk promoten op instagram en facebook door daar te posten een nieuwe blog heb. wanneer mijn man zelf werken is heeft hij hier natuurlijk geen last van maar als hij thuis is vind hij het vervelend zo ’s ochtends al gelijk een uur bezig ben.

  12. Lodi zegt:

    Duidelijke en handige tips! Vooral dat telefoon in de avond en ochtend even nog niet bekijken. Als thuisblijfmoeder heb ik makkelijk kletsen natuurlijk. Maar ik heb deze jaren een praktijk opgezet en vooral de tijd ervoor, met mijn studie vergat ik de rest vaak. Achteraf heb ik daar veel spijt van.

  13. Rory zegt:

    Punt 4 is ZO goed. Daar ga ik wat mee doen. Verder ben ik dolblij met de geweldige planner die ik gebruik (sinds ik ‘m heb getest). Heb alweer een nieuwe vulling en vind het helemaal werken. Nu moet ik alleen de planner nog wat meer bijhouden.

  14. Stefaan BlogVivant zegt:

    Ik heb ook nood aan QTIME inplannen! Ik heb drie jobs en daarnaast mijn sociaal media avontuur dat ook veel tijd vraagt! Ik neem men partner dan ook altijd mee naar events maar gewoon is los van het online gebeuren effe offline genieten moet zeker op regelmaat ingeboekt worden! 🙂

  15. debbythechocoholic zegt:

    Zeer handige tips. Ik zet ’s avonds mijn gsm ook op vliegtuigstand en kan die zelfs uren voor ik ga slapen afzetten, maar van zodra ik opsta moét ik de updates bekijken. Verschrikkelijk, ik weet het 😶 een gewoonte dat ik zal moeten afleren! Zeker wanneer ik dit jaar mijn eigen bedrijf wil opstarten.

  16. Mariëlle | Me-licious zegt:

    Goeie tips, maar met 3 prioriteiten per tijdsvak red ik het niet hoor. Aangezien ik elke avond maar 2 uur over heb… Wel kan ik zeggen dat het herkenbaar is om privé en werk in balans te houden. Zeker wanneer je 2 jobs hebt 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *