Ik weet dat ik momenteel nogal hamer op gezond eten, een goede planning, time management enz. enz. But why? Omdat het nogal een lifestyle-issue is momenteel! Omdat je zo druk bent, schiet gezond eten er wel eens bij in. Geldt ook voor mij, ik neem soms zelfs genoegen met een brownie. Da’s echt heel erg. Als avondeten, hè.

Het grappige is dat we allemaal hetzelfde aantal uren in een dag hebben zitten. We bepalen alleen zelf wat we met die uurtjes doen. Gaan we daarin meal-preppen, bijvoorbeeld? Of even gebruik maken van dat halve uurtje niks doen op de bank terwijl je een pizza bestelt. Keuzes, keuzes… Hoe druk je leven ook is, er is éigenlijk altijd wel tijd om gezond te eten en iets gezonder door ’t leven te gaan. In the end heb je namelijk veel meer aan een hoog energielevel, een mistvrije hersenpan en een beter humeur! Hier zijn mijn tips om je tijd maximaal te benutten en lekker gezond te leven zonder dat je hectische schema eronder lijdt:

gezond knetterdruk

#1 Doe je boodschappen online

Geen tijd om boodschappen te doen? Dan is dit je uitkomst! De Albert Heijn en de Jumbo zijn sowieso erg goed met het bezorgen van boodschappies. Als je ze wel zelf kunt ophalen, dan kies je voor het oppikken bij een Pick Up Point en hoef je niet zelf met je winkelkarretje de schappen langs. Daarnaast is het met online boodschappen doen véél makkelijker om producten te vergelijken, word je niet beïnvloed door de heerlijke geur van versgebakken broodjes [dat is een voordeel als je na je werk nog boodschappen moet doen, dan heb je namelijk HONGER en wil je alles eten wat je ruikt enzo], heb je veel meer overzicht over de aanbiedingen en kun je ervoor kiezen om van elk artikel een paar stuks extra mee te nemen. Hoef je toch niet zelf mee te slepen…

#2 Verwerk in élke maaltijd wat veggies

Is helemaal niet moeilijk! Ontbijt? Zwarte besjes. Lunch? Snacktomaatjes. Diner? Wat joe wil. Het allerbeste is om 50% van je maaltje te laten bestaan uit groente, maar als dat niet lukt is elk groente-dingetje mooi meegenomen. And don’t forget the fruits. Een banaantje in plaats van een koekje, lekker toch! Appeltje voor de dorst… Mandarijntje, sinaasappeltje…

#3 Leg een voedzaam voorraadje aan

In plaats van je voorraadkast te vullen met Chocolat Chip Cookies en Skittles, is het beter om gezonde dingetjes op je planken te stapelen. Denk bijvoorbeeld aan volkoren producten, amandelen, kokos-flakes [yum], fruit, lijnzaad… En als je écht heel veel behoefte hebt om te snacken, check dan deze snacks!

#4 Meal prepping

Meal prepping is best hot momenteel. Je bereidt je maaltijden voor zodat je op die manier gezonder kunt eten zonder dat het je tijd kost op het moment dat je zou moeten koken. Maak je onbijtjes, lunches en diners bijvoorbeeld in een Mason Jar, in een hippe saladebak of gebruik gewoon lege bakjes van de Chinees. Voorbeeldjes van voeding die je kunt preppen: pasta, bonen, soepjes, groenten… Als je het goed doet, eet je de hele week gevarieerd, gezond en snel!

#5 30 Minutes Work Out

Geen tijd om de gym te hitten? 30 minuutjes per dag bewegen is al voldoende! Kan ook bestaan uit bijvoorbeeld 15 minuutjes wandelen na je lunch, tijdens lange telefoongesprekken… Frisse lucht geeft je inspiratie en zorgt voor betere conversaties.

En onthoud: ben je ”hangry” oftewel chagrijnig omdat je honger hebt? Moe? Last van mistige hersentjes? Dan kun je niet zo productief werken als je zou willen. Daarom heel belangrijk om je bovenstaande punten eigen te maken, zodat je meer uren in een dag overhoudt! Ik zeg gedag tegen m’n brownies als lunch en probeer bovenstaande meer ter harte te nemen. Zo.

Wat vind jij van deze tips? Ga je ze gebruiken?

36 thoughts on “HOE JE GEZOND BLIJFT ALS JE KNETTERDRUK BENT

  1. Fromcouchgirltofitnessgirl zegt:

    Ik kook meestal 6 van de 7 dagen gezond met braaf 200gram groentjes enzo maar op 1 dag dan staan we toch wel bij een snackbar of uit eten. Mag wel toch 😉 goede tips ik maak zelf vooral lijstjes en hou me daaraan in de supermarkt het is meer een testronde weersta je verleidingen tegenwoordig in die supermarkten

  2. Batboy zegt:

    Goede tips! Ik eet weleens een speculaasje als avond eten oeps…. zorg er natuurlijk wel voor dat mijn gezin goed eet, maar bij mijzelf schiet het er weleens door. Van het woord preppen heb ik trouwens nog nooit gehoord maar da’s zeker een goede tip!

  3. querine zegt:

    ik probeer inderdaad bij iedere maaltijd groente te doen en anders een salade erbij zodat we wel onze groente binnen krijgen.
    me schoonzusje werkt inderdaad met maaltijden van te voren bereiden zodat ze zeker weet dat ze goede voeding binnen krijgt zo ver ben ik zelf helaas nog niet

  4. Patricia zegt:

    Goede tips 🙂 Dat van die groenten in elke maaltijd verwerken schiet er nog wel eens bij in, maar ik eet tijdens elke maaltijd sowieso of iets van groente of fruit erbij 🙂

  5. MamaMinke zegt:

    Wat een leuk artikel. Ik merk inderdaad dat ik in drukke tijden snel naar slecht voedsel grijp. Terwijl het echt niet sneller is om een pizza te bestellen dan een maaltijd te koken. Wie weet wel een goede voor het nieuwe jaar. Het meeste staat al gepland voor eten dit jaar.

  6. Merel zegt:

    Handige tips waar ik heel hard naar moet gaan luisteren 🙂 Ik vind die 50% groenten sowieso eentje om mee te nemen, net als de tip om in elke maaltijd iets te verwerken dat écht gezond is.

  7. Daniëlla | That's Life zegt:

    Goede tips! Ik maak regelmatig een grote pan verse soep (uit de minibijbel soepen) en die vries ik dan in kleine bakjes in. 1 bakje is precies goed voor 1 lunch. 😄 Nu alleen even niet, want m’n vriezer moet juist leeg voor de kerstdagen, haha!

  8. Rory zegt:

    Ik doe bijna alles al, behalve tip 1. Want – met een inkomen – ik vind het te duur. Dan doe ik liever zelf (gericht op wat er in de aanbieding is) boodschappen. Nou ja, het kost ook wel weer tijd, dat dan weer wel. Ik ben het wel met je eens dat je boodschappen doen niet met trek moet doen. Want dan zou je zomaar weer afgeleid kunnen worden door dat warme croissantje wat je dwars door alle schappen heen ruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *