De feestdagen zijn allang weer voorbij. Helaas is die #vettepenszietgeenmens ondertussen wel zichtbaar geworden en wil je er eigenlijk stiekem wel vanaf. Kijk, ik kan niet voor je naar de sportschool. Al zou ik het met liefde doen, hoor. Maar ik heb net een kind op de wereld gezet dus ik ga eventjes nog niet. Maar ik heb wel tips voor je wat betreft sportvoeding vóórdat je de gym gaat hitten en voor daarná! Voor mezelf en man ook meteen even een reminder dat we dit weer op deze manier gaan aanpakken zodat we op de meest efficiënte manier aan het fitnessen zijn. Uiteindelijk willen we maar één ding: RESULTAAT! En een miljoen op de bank. Maarja.

Ik ben er zo’n eentje die dus vlak voor het fitnessen een bord boerenkool naar binnen kan werken en vervolgens nergens last van heeft. Iets met een stalen maag, ofzo. Ik kan namelijk ook gerúst een zak popcorn, twee suikerspinnen, een halve liter cola, een patatje mayo en een zak churro’s in m’n keelgat werpen en vervolgens in een over-de-kop-achtbaan gaan chillen zonder een kik te geven. Wat betreft mijn maag, dan. Ik gil wel. En niet zo’n klein beetje ook.

Enniewee: wat betreft fitness zijn er eigenlijk best wat puntjes waar je op moet letten qua voeding. En dan bedoel ik geen fitnessdieet, maar puur hetgeen je vóór aanvang van je fitness-sessie eet en wat erna. Hierbij mijn tips wat betreft sportvoeding, die ik zo door de jaren heen heb opgevangen en heb opgeschreven in m’n ondertussen vergane-glorie-boekje-met-voedingstips-waar-ik-eigenlijk-te-weinig-mee-doe.

sportvoeding

Dit eet je vóórdat je gaat sporten:

#1 Kiembrood met amandelpasta

Zul je wel denken: “Wa’s dát nou weer, kiembrood?!”. Nou. Da’s dus kiembrood en verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Ekoplaza. “Gewoon” brood is niet zo goed voor je éigenlijk, want ’t zit vol met suikers die je niet wil hebben. Kiembrood daarentegen zit vol met voedzame ingrediënten die alleen maar goed voor jou en je darmflora zijn. Daarnaast bevat het maar 80 calorietjes per sneetje. Doe je daar dan ook nog een eetlepel amandelpasta op [want: gezonde vetten!], kom jij ongehavend weer je sportsessie uit!

#2 Havermout met bessen

Meneer H. Avermout staat natuurlijk bekend om zijn hoge voedingswaarden en wordt dus vaak verwerkt in ontbijtjes en lunches. ’t Is een gezonde start die op allerlei manieren kan worden gemaakt. Naast stevige koolhydraten bevat havermout goede vezels die je spijsvertering goed laten werken. Koop geen kant-en-klare havermout waar je alleen nog water aan hoeft toe te voegen, daar hebben ze heel vaak weer suiker en andere fairy-dust ingrediënten aan toegevoegd. Jammer. Voor je dagelijkse portie antioxidanten en vitaminen voeg je je verse havermoutje nog wat bessen toe, welke jij zelf lekker vindt, en help zo je immuunsysteem weer een handje.

#3 Griekse yoghurt met granola blijkt perfecte sportvoeding

Deze kennen we ook allemaal. Heerlijk, toch? Het liefst met zelfgemaakte granola die ik al eens eerder beschreef. Supermakkelijk, übergezond en ultiem voedzaam! Het mixen van goede eiwitten met de juiste koolhydraten zijn een basis voor het fatsoenlijk kunnen sporten zonder dat het eten allemaal omhoog komt óf dat je pre-workoutmaaltje veel te snel wordt verbrand waardoor je binnen no time weer honger hebt en na het sporten weer gaat lopen kanen.

sportvoeding

Dit eet je ná het sporten:

#1 Kip, zoete aardappel en spruitjes in-a-dish

Een uur na het sporten is het beste moment om wat te gaan eten. Het liefst iets wat je maag- en darmstelsel snel kan verteren en het liefst iets voedzaams wat rijk is aan koolhydraten en eiwitten. Wanneer je dit namelijk eet na het sporten, voorkom je dat je lichaam z’n eigen spierkracht gaat omzetten in energie en zorg je dat er juist meer spiermassa wordt aangemaakt.

#2 Veggie-style: eiwitomeletje

Dit maaltje zorgt voor alle nodige voedingsstoffen + zorgt voor minder zin-in-snaaien later op de avond. Hoe dat komt? Door de hoeveelheid natrium die erin zit. Precies goed. De eiwitomelet functioneert als brandstof voor je spieren en zorgt dat deze zich sneller kunnen herstellen na een [intensieve] workout. Mijn ideetje voor een heerlijk eiwitomeletje die er bij de man príma in gaat: eiwitjes dus, gechopte zoete puntpaprika, tomaatjes, spinazie en om ‘m op smaak te brengen een theelepel Za’atar van de Toko en een flinke draai aan de peper- en zoutmolen. Vet snel klaar ook!

#3 Eiwitrijke smoothie

Aan ’t einde van de dag heb je waarschijnlijk sowieso wel zin in wat zoetigs, zo na ’t eten. Helemaal als je ’s avonds gaat sporten, worden zoetigheidjes verleidelijk als je daarna op de bank ploft. Waarom dan niet even supersnel een gezonde, eiwitrijke smoothie maken? Supermakkelijke en lekkere sportvoeding. Het enige wat je nodig hebt is Whey Proteïne, amandelmelk [is echt lekker] en een banaantje. Hoppa, allemaal in je NutriBullet en daar ga je! Je kunt natuurlijk eindeloos varieren met fruit. Jouw feestje!

Is één van jouw goede voornemens ook meer sporten in 2018? Nou. Kom van die bank af, ik waarschuw niet meer…

Ken je deze unieke yoghurt-combi’s eigenlijk al? Moet je echt een keer proberen.

38 thoughts on “DE JUISTE SPORTVOEDING

  1. Krystle zegt:

    Oh ja één van mijn goede voornemens is wel meer bewegen, maar de sportschool is niet wat voor mij. Genoeg smoesjes heb ik én ik heb gewoon geen tijd.

    • Susan zegt:

      Ik zal je vertellennn… man heeft de zolder omgegooid tot gym! Dus hoef d’r niet uit, heerlijk! Wil over 2/3 weken beginnen, eerst even goed herstellen en een beetje ritme proberen te krijgen met Moos! XO

  2. Wanda zegt:

    Meer bewegen en gezonder eten moet inderdaad wel weer gaan gebeuren. Het liefst wil ik gewoon lekker naar buiten en paar keer per week een flinke wandeling maken. Hopelijk verdwijnt de winter snel zodat we weer lekker volop naar buiten kunnen.

  3. kristof zegt:

    Ja, zeker als je wat intensiever begint te sporten is voeding erg belangrijk. Havermout heb ik sowieso in mijn dagelijks schema gestoken (is ook goed voor de cholesterol) en eitjes komen ook geregeld op tafen. Daarnaast: veeeeeel kip!

  4. Sarah zegt:

    Mijn goede voornemen was indd wat meer sporten. En 2 kilo afvallen. van 57 terug naar 55. Maar nu ben ik zwanger 😀 Dus weet ik het even niet zo goed. die 2 kilo afvallen zal dus bijkomen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *