Op sommige dagen heb je meer dan 24 uren in een dag nodig. De kunst is om dan extra tijd te vinden om je hele to-do lijst af te werken met een overvolle agenda zonder dat je lampje uitgaat. En ook graag nog even met een goed humeur. Je lichaam dan eventjes een handje helpen / duwtje geven door middel van wat special foods die een voedzame werking hebben en je hersenpan even een positief seintje geven, slepen je erdoor heen.

Wist je dat bepaalde voedingsmiddelen functioneren als natuurlijke antidepressiva? Hoef je niet eens depressief voor te zijn; ze geven gewoon je humeur een flinke boost. Cashewnoten en kalkoen bevatten bijvoorbeeld een grote hoeveelheid tryptofaan. Een aminozuur dat je lichaam zelf niet kan aanmaken. Het produceert Niacinamide [vitamine B-soort] waardoor je lichaam meer serotonine aanmaakt. En laat dat nou net het stofje zijn waar je blij van wordt. En trouwens ook lekker van kunt slapen.

Vind je het lastig om je ’s avonds nog op iets te focussen? Dan moet je gewoon even in je keuken- en/of voorraadkast op zoek gaan naar deze 8 foods voor een goed humeur én een verhoogde concentratie:

#1 Asperges

Zitten boordevol foliumzuur; een stofje dat je een fijne oppepper geeft

#2 Zalm

Dit visje zit vol met omega-3 vetzuren en houdt je cortisol- en adrenalinegehalte op peil, ook tijdens stressy periods.

goed humeur

#3 Avocado’s

Ik had een periode dat ik overal avocado’s doorheen gooide. Kan ze nu niet meer zien. Ze zitten echter wel vol met vitamine B die zorgen dat je minder agressief wordt. Vandaar…[grapje, doei!]

#4 Blauwe bessen

Bevatten véél antioxidanten en Vitamine C wat celvernieuwing ondersteunt.

#5 Noten

Beva vitamines als B2, E en Zink wat je imuunsysteem bevordert – heb je net als ik een notenallergie? Ga dan supplementen slikken. Helpt echt!

#6 Groene groenten

Want: magnesium! Houdt je cortisolgehalte [= stresshormoon] op peil, dat willen we natuurlijk allemaal. No stress, hun.

goed humeur

#7 Sinaasappels

Weet je vast wel: zit vol Vitamine C! Heel goed voor – is ‘ie weer – je cortisolgehalte, weerstand en bloeddruk!

#8 Havermout

Zorgt dat er een flinke flow aan serotonine door je lijf wordt getransporteerd, wat je een blij mensje maakt.

Laatste note: wat je niet eet is net zo belangrijk als wat je wel eet. Blijf weg van eten waar je lam van wordt, ook al heb je er op dat moment zin in. Ik mag het niet hardop zeggen, maar die
Grote Gele M… Of die ene van ”Fingerlicking Good”… Het doet pijn, I know.

Wist jij dit al? Ben jij meestal in een goed humeur?

Wil je nog even een persoonlijkheidsquiz doen? Kan gewoon!

26 thoughts on “8 FOODS VOOR EEN GOED HUMEUR

  1. Lodi zegt:

    Gezonde voeding zorgt voor een gezond gevoel, maar dat het ook je humeur kan beïnvloeden dat wist ik niet. Super handig want vooral met dit weer is mijn humeur tot het nul punt gezakt. Misschien toch eens rekening houden met wat ik eet.

  2. Vyella.nl zegt:

    Ik heb altijd geleerd dat je alles met mate moet doen 🙂 Té gezond is niet goed en té ongezond uiteraard ook niet. Balans en een middenweg is de truc! Een groot deel van m’n familie heeft suikerziekte, waardoor ik sowieso beter op m’n voeding moet letten. Ik mag bijvoorbeeld maar één stuk fruit per dag, omdat hier teveel fruitsuikers inzitten en niet gunstig zijn voor mijn bloedsuiker. Het verschilt dus echt van mens tot mens 🙂

  3. Sabine zegt:

    Oh wat goed, ik heb vandaag zalm en avocado sushi gegeten en ik voelde me erna juist helemaal belabberd… misschien de miso soep of de witte rijst… iets was niet helemaal in orde.

  4. Fleur zegt:

    Lekker eten allemaal en ook nog zo goed voor je. Wist je bijvoorbeeld dat er in een kiwi meer vit C zit dan in een sinaasappel? Maar eigenlijk zou je nog beter boerenkool moeten eten, want daar zit zelfs het dubbelen in. Alleen eet je dat dan weer moeilijk elke dag en een sinasappel en kiwi weer wel 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *