Algemeen bekend dat als je zwanger bent, je nogal last kunt hebben van maagzuur. Maar geldt niet alleen voor de hangbuikzwijntjes-met-baby-in-de-buik onder ons, iedereen kan er last van hebben! Kan komen door stress, spanning en bepaalde voedingsmiddelen. Ook het tijdstip van wanneer je een bepaald iets eet of drinkt, kan invloed hebben op het omhoog komen van je maagzuur. Zo goor altijd! Daarom even een opsomming van dingen die je beter kunt mijden als je last hebt van maagzuur.

#1 Pinda-, olijf- en zonnebloemolie

Wat zit erin wat maagzuur veroorzaakt: omega-6 vetzuren

De wetenschap erachter: omega-6’jes zijn de yin en omega-3’tjes zijn de yang. Dus de goeie. Omega-6 is eigenlijk niet zo goed voor je, omdat deze vetmoleculen slecht door je lichaam kunnen worden afgebroken.

#2 Je dagelijkse havermoutje en je favoriete BBQ Sauce

Wat zit erin wat maagzuur veroorzaakt: geraffineerde koolhydraten en toegevoegde suikers die je bloedsuikerspiegel enorm laten stijgen

De wetenschap erachter: wanneer je bloedsuikerspiegel stijgt, komen er in je lichaam ontstekingsbevorderende substanties vrij waar je lichaam niet zo’n groot fan van is, dus hij stuurt het linea recta weer terug naar waar het binnen kwam: je mond! Zeg maar ”gatsie”.

#3 A1-melk

Wat zit erin wat maagzuur veroorzaakt: een proteïne die A1 wordt genoemd

De wetenschap erachter: ongeveer 80% van de eiwitten in melk bestaan uit caseïne; een bepaald type proteïne. Histidine [de voorloper van histamine] zit er ook flink in en da’s een aminozuur die het menselijk lichaam in principe gewoon kan afbreken, tenzij je een allergie hebt [wat ik dus heb met noten, wat een ander misschien heeft met koemelk]. Histamine zorgt er ook voor dat je gaat “slijmen” van melk, da’s een reactie op dit aminozuurtje. Dit veroorzaakt ook weer het maagzuur; je maag- en darmstelsel vindt het gewoon minder prettig om dit goedje te verwerken en te verteren.

Waar staat A1-melk nou voor, dan? Gewoon; voor melk afkomstig van biologische, grasgevoerde koeien uit een weiland wat niet al te dicht bij een snelweg staat. Want ook dát heeft weer invloed op de kwaliteiten de ingrediënten van de melk. ’t Is een studie op zich, die melluk. Je hebt A1-melk trouwens rauw en gepasteuriseerd, natuurlijk. Doe mij die laatste maar, ik giet zo een liter leeg in m’n keelgat. Ben een echte melk-fan.

En oja: als je dus een keer een koe voorbij ziet wandelen met graffiti op z’n ass in de vorm van een letter- en/of cijfercombinatie: dit heeft dan te maken met het type melk wat ‘ie gaat leveren. Wordt sowieso geen gepasteuriseerde melk uiteraard, maar wel het type: A1 of A2. De uitleg over de A2 zal ik je even besparen, onder het mom van teveel-met-vakjargon-smijten-is-ook-niet-oke.

#4 De bacon die je lekker met je eitje meebakt in de koekenpan

Wat zit erin wat maagzuur veroorzaakt: verzadigde vetten

De wetenschap erachter: HDL [High Density Lipoproteïnen], oftewel “goed cholesterol” heeft een ontstekingsremmende werking in je maag- en darmstelsel en in je [slag]aders. Verzadigde vetten gaan de werking van HDL enorm in de weg zitten, waardoor het z’n werk niet meer goed kan doen. Dus: maagzuur! Als je 2.000 calorieën per dag eet, zit daar ongeveer 16 gram aan verzadigd vet in. Goed dingetje om te weten, lijkt me. Misschien een idee om je eetpatroon wat aan te passen?

#5 De bouillon waarmee je je soepjes en sausjes aanmaakt

Wat zit erin wat maagzuur veroorzaakt: monosodium glutamaat [wordt ook wel vermeld als MSG / E621 / ve-tsin]

De wetenschap erachter: MSG zit in bijna alle voorverpakte, hartige voedingsmiddelen zoals bouillonblokjes, kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, chips, kruidenmengsels, vis, vlees, soepen, sauzen… En wat dacht je van McDonald’s, KFC, Burger King, Subway enzovoorts…

Het is heel zielig, maar er is een keer een test gedaan met muisjes en MSG. Muizen werden geïnjecteerd met het goedje en wat gebeurde er: er werd vanuit hun lichaampje een pittige ontstekingsreactie geactiveerd met als gevolg diabetes type 2. Dat is best wel dramatisch voor die muisjes en dus ook voor ons, want wij reageren in principe hetzelfde als muisjes. Alleen zal het iets langer duren, maar uiteindelijk is het gewoon troep, dat MSG!

Het is nogal lastig om producten te kopen zonder MSG, omdat het onder heel veel verschillende ingrediëntennamen genoemd mag worden. Hierboven staan er slechts 3, maar er zijn er -tig! Vertrouwen op het NO-MSG-label kun je ook niet; misschien is er niet met opzet MSG aan toegevoegd, maar is het product ook niet automatisch MSG-vrij. Kortom: gewoon alleen koken zonder pakjes en zakjes…

Wist jij dit? Last van maagzuur? Ga je erop letten?

24 thoughts on “5 MAAGZUUR-VEROORZAKERS

  1. Inge zegt:

    Superleuk omber eens wat wetenschap bij te leren kennen!
    Maagzuur is hier gelukkig geen probleem, maar sommige familieleden hebben er wel echt veel last van! Ik ga je tips zeker een Keertje doorgeven!

  2. Lodi zegt:

    Tijdens mijn zwangerschappen had ik hier vooral op het eind erg veel last van, nu eigenlijk nooit meer. Wel een heel interessant artikel, veel weet je wel, maar sta je eigenlijk niet bij stil.

  3. Maaike zegt:

    Ik eet omega’s eigenlijk alleen in de combinaties, anders gaat het inderdaad sneller fout.
    Heel interessant om te lezen waar de reacties vandaan komen.

    Liefs maaike

  4. Sandy zegt:

    Wat een leerzaam artikel, top! Zelf heb ik niet echt last van maagzuur. Wel maagklachten maar dat komt van een maagverkleining af. Ik kan sommige producten gewoon niet zo goed meer verdragen als voorheen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *