WHAAAH! Iedereen heeft wel eens stress. Of je stresslevel nou stijgt op paniekmomenten of dat je last hebt van chronische stress, deze tips om stress te verminderen, van deze stresskip herself, zorgen dat je gedekt bent. Moet zeggen dat het nu stúkken beter gaat met mijn stresslevel. Komt mede door meer overzicht. En dat komt dan weer door de Purpuz Planner én wat meer handigheid in het managen van m’n tijd.

Als je nú rust nodig hebt:

#1 Zet je favoriete liedje op

Hoeft geen klassieke muziek te zijn. Gewoon jouw favoriete nummertje! Even geen inspiratie? Dit is de mijne: Sade – By Your Side.

#2 Geef jezelf een DIY-massage

Als je geluk hebt, woon je in de buurt van een winkelcentrum waar van die massagestoelen staan. Dan ga je daar gewoon even lekker een kwartiertje in zitten. Heb je dat niet in de buurt, dan pak je gewoon een tennisbal en die rol je met gelijkmatige bewegingen over de binnenkant van je onderarm. Dat geeft een bepaalde respons waar je rustig van wordt.

#3 Lekker kneden

Als je even zó gestrest bent dat je het allemaal even niet meer aan kan [HALLO, nooit-ophoudende aangespannen schouders], begin dan je voorhoofd te masseren / kneden terwijl je je adem inhoudt. Houd dit een paar seconden aan. Adem daarna goed uit en ontspan je lichaam. Je begint bij je voorhoofd en pakt alle gedeelten waar de spanning zit; slapen, schouders één voor één, eventueel bovenbenen, kuiten, voeten… Helpt echt!

stress verminderen

#4 Loop weg

Lekker makkelijk, zul je denken. Is ’t eigenlijk ook. Zonder jezelf even af van hetgeen je stress bezorgt. Dit zorgt ervoor dat het stressalarm wat afgaat in je hoofd, uit wordt gezet. Je zult merken dat je hierdoor beter met dagelijkse spanningen en stresssituaties overweg kunt.

#5 Ga even op zoek naar iets grappigs

Altijd blijven lachen. Ook easier said than done, maar probeer het maar eens uit. Ook al zit je in een situatie waar je liever even niet in zit, denk maar aan een leuk moment van bijvoorbeeld je oom die door de stoel zakte tijdens de bul-uitreiking van je nicht. Of zoek gewoon een hilarische quote. Of ga even een paar achterlijke filmpjes bekijken van bijvoorbeeld een zingend hondenspeeltje op YouTube. Vet flauw.

#6 Adem in, adem uit

Ook wel handig, op zich. Doe de 4 x 4 x 4, oftewel 4 tellen inademen, 4 tellen uitademen en dit gedurende 4 minuten. Werkt heel goed. Hiermee zorg je dat de neurohormonale balans in je hersenpan weer een beetje tot rust komt.

stress verminderen

Als je tips nodig hebt voor de langere termijn…

#1 Schrijf over wat je zoveel stress en spanning bezorgt

Je gevoelens uiten over hetgeen je stress bezorgt kan al zorgen dat je je veel minder gestrest voelt. 20 minuutjes per dag lekker van je afschrijven heeft al positieve effecten op je stresslevel. Daarnaast helpt het je gedachten te organiseren en kun je makkelijker negatieve emoties loslaten.

#2 Maak een theesessie onderdeel van je dagelijkse routine

BOOO-RING, zul je denken. Valt mee, hoor. Thee is vet lekker, helemaal deze thee’tjes van TeaStreet. Maar dat terzijde: als je elke dag een kopje zwarte thee drinkt gedurende zes weken, schijnt het zo te wezen dat je stresspeil enorm wordt verlaagd. Komt doordat zwarte thee een rustgevend effect heeft op de neurotransmitters in je hersenpan. Ook Valeriaan werkt heel goed, kun je ook toevoegen aan je thee. Lekkere bananensoesjes erbij, voor het ultieme chillmomentje… Stress, wa’s dat?

#3 Neem een huisdier

Als Fikkie spontaan gaat lopen kakken op je nieuwe tapijtje, dan kan dat natuurlijk best wel weer wat stress veroorzaken. Maar da’s andere koek. Ik bedoel stress. Andere stress. Onderzoek wees uit dat huisdieren je bezorgdheid en stressgevoel heel erg kunnen verlagen door hun aanwezigheid en de liefde die ze hun baasje geven. Ik ben zelf geen huisdierenfanaat, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen met huisdieren deze positieve effecten zéker ervaren.

stress verminderen

#4 Omarm de natuur

JEEJ! Bomen knuffelen! Grapje. Dat is niet wat ik bedoel, natuurlijk. Wel schijnt het zo te zijn dat als je je badkuip even verplaatst naar je achtertuin, of voortuin, wat jij wil, je je ontspannender voelt door de ruimte, de frisse lucht, de zuurstof in de lucht, de vogeltjes, bijtjes, wespen, motten, muizen… Oke. Die laatste niet. Maar het zijn-in-de-natuur helpt je stresslevel wel omlaag. Kan ook een wandeling in het bos zijn, trouwens. Of een baantje trekken in een buitenzwembad.

#5 Ga wekelijks uit eten / borrelen met vrienden

Hoeft niet per se knetterduur te worden. Als je het gewoon houdt bij een Cola’tje, wijntje en een bitterbal kun je prima elke week even meeten met friends. Het geeft je gezondheid in het algemeen een boost om onder de mensen – en je matties – te zijn. Socializen is voor ieder mens weggelegd, uiteindelijk. Je lichaam geeft dan namelijk oxytocine vrij, een stofje wat je cortisollevel en bloeddruk verlaagt. Lekker daten, dus.

#6 Zweet de stress eruit

Vergeet endorfine. Er zijn namelijk onderzoekers die beweren dat de feel-good effecten die je krijgt na het sporten, afkomstig zijn van endocannabinoïden, moleculen die het lichaam beïnvloeden op dezelfde manier als marijuana. SHOCK! DRUGS-ALERT! SLECHT! ERG! Valt mee, hoor. De moleculen binden zich aan je zenuwstelsel en triggeren reacties die stress verminderen. Heel apart, maar ’t is zo. Dus een workout van drie kwartier heeft gewoon op alle vlakken een positief effect op je.

#7 Ga mediteren

Hammm. Kaaaaas. Salaaaaami… Zo simpel maar tegelijkertijd zo effectief, mediteren. Op basis van een heel zooitje studies is aangetoond dat meditatie stress zodanig kan verlagen, dat er geen spoortje stresshormoon meer in je lijf te bekennen is. Google en YouTube staan vól met simpele meditatie-sessies. Ook met moeilijke, maar ook met simpele, dus.

stress verminderen

Heb jij vaak last van stress? Welke tips ga je gebruiken om je stress te verminderen?

Dit moet je trouwens eten voor een goed humeur. Als je toch bezig bent met het upgraden van jezelf…

31 thoughts on “13 MANIEREN OM STRESS TE VERMINDEREN

  1. Lodi zegt:

    wat een handige tips. Ik vind luisteren naar mijn favoriete muziek ook echt heerlijk en dat thee moment dat moet ik er ook veel meer inbrengen. ik drink elke dag liters thee, maar er echt even rustig voor zitten is er niet bij.

  2. Manon zegt:

    Ik ga altijd even lekker sporten dat helpt echt, maar muziek luisteren ook, ook een hele goede therapie voor mij haha! Een warm bad kan af en toe ook wel helpen voor de stress maar dan toch ben je onbewust aan het denken

  3. Heleen Schrijvershof zegt:

    Muziek is wel echt mijn go-to inderdaad. Net als ademen. En ik moet zeggen: huisdieren kunnen heel erg helpen. Als ik elke dag m’n konijntjes eten geef en verzorg is dat even een vast momentje buiten. + dat ze nu dus lekker door de tuin rennen (en bijna wegwaaien) en dat is natuurlijk ook een super leuk gezicht.

  4. Saskia zegt:

    Twee keer per week hardlopen is bij mij een vorm van stress kwijt raken. Daarnaast doe ik ontspannings-oefeningen (lijkt ook een beetje op mediteren heb ik onlangs begrepen). Daarmee probeer ik het nu allemaal een beetje te tegelen 😉

  5. Tine zegt:

    Mijn favoriete manier is mij gewoon neerploffen in de zetel, met een glaasje wijn, een goede film en eten dat ik niet zelf heb moeten koken 😀 Een huisdier staat bij ons op het programma dit jaar, lijkt me heerlijk om even met de hond in het bos te gaan wandelen en te genieten van het uitzicht!

  6. Amelie zegt:

    Ik ben beginnen lezen. Ik reis namelijk een halfuur naar mijn werk. Wanneer ik niets doe in de trein of enkel bezig ben op mijn gsm, krijg ik stress. Ik denk te veel na bij het niets doen en bij het gsm’en krijg ik het gevoel dat ik te veel meldingen en notificaties moet onderhouden en nalezen. Me even focussen op een boek ontspant me.

  7. Eke zegt:

    Heerlijke tips met je fantastische schrijfstijl! Ik probeer terugkomende stressmomenten zoveel mogelijk te skippen, met behulp van anderen. Als bepaalde situaties teveel stress leveren, ga ik na waardoor dat komt en probeer ik dit over te laten aan anderen. Voor iedereen beter.

  8. Emmy zegt:

    Fijne tips za aan het begin van het jaar. BIj mij helpt hardlopen altijd goed en als het weer niet meewerkt, een uitgebreide yoga sessie van Adriene. Niet alleen de yoga, maar ook haar oeverloze gekwebbel laten me altijd weer helemaal ontspannen. Ik ga daardoor weer mee naar waar zij het over heeft en daarmee laat ik mijn eigen drama-voor-het-moment makkelijker los. 😉

  9. Felice Veenman zegt:

    ik heb een hond, maar die is zo oud dat ik alleen nog maar blokjes met hem loop. Sinds 2 maanden loop ik nu “de grote wandeling” zonder hond. Elke dag 3 kwartier wandelen: heerlijk! En verder mis ik: even kletsen met een vriendin. Ook heeel ontstressend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *